Met zijn uitzonderlijk vaardige en meertalige beroepsbevolking is Brussel een aantrekkelijke plek voor internationale bedrijven. Daarmee is België een hotspot voor sales-professionals met internationale ambitie.

Dankzij de strategische locatie in Europa en de rol van de stad als thuishaven voor de EU en vele andere internationale organisaties is Brussel een wereldwijd centrum geworden. Het is dan ook geen verrassing dat veel multinationale bedrijven in deze stad een kantoor hebben geopend. Brussel heeft een uitzonderlijk vaardige en meertalige beroepsbevolking, een goed ontwikkeld transportsysteem, een zakelijk klimaat van wereldklasse en een zeer hoge kwaliteit van leven. De stad is per trein in slechts anderhalf uur bereikbaar vanuit Parijs en in minder dan twee uur vanuit Londen, maar de huizenprijzen liggen er veel lager dan in veel andere steden - nog een reden dat zoveel bedrijven en organisaties hun Europese activiteit daar hebben gevestigd.

Export zorgt voor ongeveer 74% van het BBP van de regio Brussel-Hoofdstad, en import is goed voor zo'n 73%. Hiermee is de stad een aantrekkelijke bestemming voor sales-professionals die op zoek zijn naar een internationale carrière. Volgens een enquête van PageGroup vindt bijna 25 procent van alle verkoopspecialisten die bereid zijn om te verhuizen België een aantrekkelijk locatie. Maar mensen die een verkoopfunctie bij een van de internationale bedrijven in Brussel ambiëren moeten zich ervan bewust zijn dat meertaligheid standaard is.

Opkomende markten in sales

Uit het onderzoek blijkt dat pionierende sales-professionals meer dan ooit gebruikmaken van het enorme groeipotentieel van opkomende markten; het internationale speelveld light wijd open voor een carrière binnen deze sector.

Het scorebord wordt aangevoerd door Engeland, Canada, de VS en Spanje. Dit dankzij hun gevestigde markteconomieën en diepgaande band met internationale toeleveringsnetwerken - en betrekkingen met historische handelspartners. Spanje profiteert daarnaast van diepe linguïstische en culturele banden met Noord- en Zuid-Amerika.

Azië als aanvoerder

Digitale kanalen zijn essentieel voor de internationale salesbranche. Online retail groeit jaar op jaar 19% en vertegenwoordigt 9% (2 biljoen euro) van de wereldwijde retailbestedingen van 23 biljoen euro. In China vond in 2016 18,4% van de detailhandelverkoop online plaats. Dit in tegenstelling tot slechts 6,7% van de totale retailbestedingen in Japan en 15% in het VK. De adoptie van e-commerce platformen op mobiel, tablet en desktop blijft op regionaal en nationaal niveau sterk verschillen.

Azië Pacific (APAC) springt eruit als wereldwijde koploper wat betreft bestedingen en groei op het gebied van e-commerce: China vertegenwoordigt alleen al 47% van de wereldwijde retail e-commerce, en de online uitgaven in regio zullen naar verwachting tegen 2020 zijn verdubbeld naar 2,3 biljoen euro. Toch schittert China door zijn afwezigheid op de PageGroup lijst van de 30 landen waar verkoopprofessionals naartoe zouden willen verhuizen; het komt binnen op een magere 44e plek. Hieruit wordt duidelijk dat hoewel het een internationale sector is, de impact van sales veelal op lokaal niveau gevoeld wordt.

Noord-Amerika komt als tweede uit de bus op het gebied van bestedingen, meer dan 460 miljard euro, gevolgd door Continentaal Europa op de derde en nipt daarachter het VK op de vierde plek. Het feit dat het VK met zijn afzetmarkt van 62 miljoen mensen net achter Europa ligt, toont de behoefte aan lokalisatie en personalisering van de 'harde' kant van de verkooppijplijn - voor bedrijven die het gat tussen product, verkoop en consument kunnen dichten, zijn hierin enorme groeikansen te behalen.

De weg naar groei

 Om het gat tussen internationale toeleveringsketens, de multinationale bedrijven die deze ketens beheren en de eindklant te dichten, wenden bedrijven zich tot de wetenschap en het afstemmen van kanalen.

Het gebruik van fysieke winkels als showroom zodat er minder voorraad wordt verspild neemt toe in Azië, het VK en recentelijk de VS, waar mensen van 55 jaar en ouder het snelstgroeiende retailsegment zijn. Deze mensen hebben andere verwachtingen van de fysieke winkelervaring.

Nu de verkooppijplijn steeds meer gebaseerd wordt op data, zullen de methodes die worden ingezet om de consument en het product samen te brengen veranderen, net als het moment waarop de mens een rol gaat spelen in het verkoopproces. Informatie over vorige aankopen en huidige trends, live prijsinformatie en tevredenheidsenquêtes zullen de interactie van verkoop en consumptie beïnvloeden.

Wereldwijd de beste hotspots voor sales-professionals

 Voor Trend Watch ondervroeg PageGroup wereldwijd 18352 werkzoekenden die zich tijdens het derde kwartaal van 2017 op onze Michael Page en Page Personnel websites hadden aangemeld. Van de 1999 sales-professionals die aan het onderzoek meededen, was 59% bereid om te verhuizen voor de kans op een baan, een beter salaris of een andere levensstijl.

Lees meer over de andere sector trends:

Ga terug naar Trend Watch

Populaire artikelen