Digitale retail en globalisering hebben een enorme invloed gehad op de Belgische retailmarkt. Om in te spelen op deze veranderingen zijn retailers steeds vaker op zoek naar kandidaten die met meerdere culturen kunnen werken en weten hoe ze online winkelen met traditionele bedrijfsmodellen kunnen combineren. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het wereldwijde Retailonderzoek van Michael Page.

De Meir in Antwerpen is een van de eerste winkelstraten in België waar winkeliers hun fysieke winkels combineren met slimme online technologie. Zo biedt kledingwinkel McCregor een interactieve paskamer waar mensen online informatie kunnen krijgen over de kleding die zij willen kopen: zijn er andere kleuren beschikbaar? Welke combinaties raadt de winkel aan? De klant kan het antwoord op al zijn praktische vragen op de touchscreens in de paskamers vinden.

En als het aan Digitopia lag (het bedrijf dat de technologie ontwikkelt), bleef het daar niet bij. Dit is slechts de eerste stap op weg naar de complete integratie van de online en offline winkelervaring. Daarbij kunt u denken aan gepersonaliseerde berichten die tijdens het shoppen de behoeftes van de klant ondervangen. Zoals een aanbieding voor paraplu's als het regent. Of zelfs een aanbeveling voor een leuk koffietentje waar de klant kan wachten tot het weer droog is.

Grote invloed op kandidaatprofielen

“Retailers in België zoeken allemaal naar de juiste balans tussen e-commerce en traditioneel winkelen,” vertelt Minh Truong, Manager Sales & Marketing bij Michael Page. “Dit heeft ook een enorme invloed op het soort kandidaten waar zij naar op zoek zijn. Kandidaten met ervaring in de digitale sector zijn zeer gewild. Denk maar aan User Experience Managers, E-commerce Managers en mensen met IT-ervaring in het algemeen. Marketingtalenten tussen de 25 en 35 jaar zijn meestal de voorlopers op het gebied van digital in deze nieuwe marketingrevolutie. Online retail komt steeds meer centraal te staan binnen de marketingstrategie, en dit zijn de mensen die weten hoe ze de digitale en de fysieke klantervaring kunnen combineren.

Kandidaten moeilijk te vinden

Maar deze kandidaten zijn in België niet makkelijk te vinden, volgens Minh Truong. “Dat heeft deels te maken met de opleidingen, die in België vergeleken bij andere landen nog relatief traditioneel zijn. Zo is digitaal ontwerpen binnen kunstopleidingen nog steeds een keuzevak, en daarmee dus niet verplicht. In Groot-Brittannië is het tegenovergestelde het geval. In Londen zijn er een aantal moderne scholen waar studenten leren om in een digitale omgeving te werken. Dat is een van de redenen dat de retailsector in Engeland veel verder is met het combineren van online en traditionele modellen. Als de retailsector in België de concurrentie bij wil benen, moet hij de samenwerking opzoeken met universiteiten om de benodigde vaardigheden te trainen.”

Maar er zijn nog meer redenen waarom kandidaten in België niet in de rij staan voor een baan in de retailsector. Het beeld van de retailsector is hier niet zo cool als bijvoorbeeld in Frankrijk. “We hebben geen modetraditie, zoals de Fransen,” zegt Minh Truong. “België is in dat opzicht conservatiever. In Frankrijk en Engeland leven mensen echt voor de mode. Dat is hier niet het geval. Je moet potentiële kandidaten bijvoorbeeld echt overtuigen om aan de slag te gaan als winkelmanager.”

Community Management

Dit is één van de belangrijkste fouten die Franse retail-multinationals maken als zij uitbreiden naar België, volgens Minh Truong. “Bedrijven denken dat het makkelijk is om uit te breiden naar België omdat mensen dezelfde taal spreken. Maar zij zien het cultuurverschil over het hoofd. Je kunt hier niet op je merknaam vertrouwen om goede kandidaten te vinden. Om het juiste talent te vinden, adviseer ik om gratis cursussen te geven zodat mensen het bedrijf kunnen leren kennen. Daarbij moet u ook uitkijken naar kandidaten die goed overweg kunnen met de verschillende taalgemeenschappen die wij in België hebben. Om op de Belgische markt succes te boeken, is community management zeer belangrijk. Multinationals zullen moeten samenwerken met partners in de verschillende steden die als ambassadeurs voor hun merk kunnen optreden. Alleen met zo'n lokale aanpak bereikt u de getalenteerde kandidaten die u nodig heeft om succesvol te zijn.”

Op zoek naar goede kandidaten? Neem hier contact met ons op.

Populaire artikelen