Realiteit is datgene wat we met onze zintuigen waarnemen, wat we observeren, verwerken en beleven. Technologie heeft nu al voor altijd de manier veranderd waarop we realiteit ervaren, maar de nieuwe Augmented Reality krijgt veel meer controle over de consument door individuen toe te laten te veranderen wat ze zien, horen en zelfs voelen.

Aangezien de digitale wereld steeds tastbaarder wordt, wordt ook de waarde die toegekend wordt aan digitale en fysieke voorwerpen geherdefinieerd. Er is een toenemende vraag naar digitale interacties die het contact met mensen en voorwerpen in real time imiteren. Hierdoor wordt de aard van communicatie fundamenteel getransformeerd - en elke sector zal de impact ondervinden van de vlotheid waarmee talent en vaardigheden onmiddellijk beschikbaar is over de grenzen heen.

Locatievrij talent

De opkomst van gepersonaliseerde realiteit zal zich aankondigen in een banenmarkt die minder van locaties afhankelijk is. Talent zal op hetzelfde moment op verschillende plaatsen ter wereld kunnen opereren, op een betere manier samenwerken en informatie delen in nieuwe, experimentele formats.

Manieren van werken worden opnieuw uitgedacht

Nooit eerder geziene niveaus van digitale samenwerking en de gamification van werk zullen mogelijk worden gemaakt met de toegevoegde realiteitstechnologie. Vroegere manieren van werken zullen moeten worden herzien en opgefrist, met nieuwe vaardigheden die nodig zijn om teams productief en communicatief te houden in een mixed reality.

Het gebruik van toegevoegde realiteitssoftware of -hardware op de werkplek blijft in 2018 nog vrij beperkt, maar de interesse voor de potentiële toepassingen ervan is groot. Experts verwachten dat deze technologieën op veel verschillende manieren een impact zullen hebben op ons dagelijks leven en het ziet ernaar uit dat tal van instellingen, bedrijven en merken nu al de kracht van TR en wearables onderzoeken om gepersonaliseerde ervaringen te creëren.

Hoe meer technologie we dragen, inplanten of inslikken, hoe meer informatie er over ons wordt ingezameld. Met de recente inwerkingtreding van de AVG in heel Europa en gelijkaardige initiatieven wereldwijd, is de eerste vraag die bedrijven zich stellen hoe informatie wordt opgeslagen en verwerkt. Organisaties die het hanteren van dit soort technologieën aanmoedigen moeten zeer zorgvuldig te werk gaan. Individuen zijn zich sterk bewust van de gevoeligheid van hun persoonlijke informatie en zullen grotere waarborgen eisen met betrekking tot de veiligheid van bijkomende informatie die ze bereid zijn te onthullen.

Recente ontwikkelingen in Augmented Reality

De volgende generatie van Augmented Reality zal onze werkplek een nieuwe realiteit bieden, waarbij virtuele aanpassingen kunnen worden in- of uitgeschakeld. Consumenten zullen kunnen omschakelen van onopvallende tech die hun realiteit gewoon verbetert naar een volledige onderdompeling in een andere wereld. We zullen de term "mixed reality”, waarin consumenten en professionals op comfortabele manier met digitale voorwerpen in fysieke ruimten kunnen integreren meer en meer beginnen te horen.

Democratisering van AR

Een van de duidelijkste recente voorbeelden van hoe alomtegenwoordig en toegankelijk TR is geworden, is het ARKit-platform van Apple dat expert-ontwikkelaars en gewone gebruikers toelaat om toegevoegde realiteitsapp ‘s te creëren voor iOS-toestellen. De software ontwikkelingssuite, die in augustus 2017 was aangekondigd, luidt een nieuw tijdperk van ontwikkeling en vaardigheden aan voor de bestaande arbeidsmarkt die veroverd moeten worden.

Het zal zover komen dat consumenten afhankelijk zullen zijn van Augmented Reality als een manier om hun ervaring met producten en diensten te verrijken. Waarschijnlijk zal een bijkomende TR-functionaliteit worden toegevoegd aan de volgende generatie intelligente toestellen die consumenten al gewend zijn te gebruiken, waardoor het niet nodig is te investeren in dure hardware waarmee men niet vertrouwd is.

Arcades

In 2017 vormde M&Ms Times Square in New York om tot een TR-gamingervaring om een nieuwe smaak van hun product te lanceren. Door de te downloaden Blippar-app te gebruiken, kregen gebruikers toegang tot de "Arcade" die de fameuze reclameborden op het plein omtoverde tot interactieve digitale spellen. Het gebruik van TR door merken en adverteerders heeft grote gevolgen voor de reclamewereld en het is heel goed mogelijk dat deze integraal deel zal uitmaken van de toolbox van de marketeer.

Supersoldaten

Het Amerikaanse leger geeft haar soldaten een verbeterd situationeel bewustzijn met het gebruik van de TR-technologie. De technologie, die de gepaste naam "Tactical Augmented Reality" (TAR) meekreeg, spoort de positie van elke soldaat alsook die van hun kameraden op. De kijker is draadloos verbonden met een tablet die de soldaten op hun heup kunnen dragen en is verbonden met een optische kijker die op hun wapen is gemonteerd. Wanneer ze door de lens kijken, kunnen ze gegevens zien, zoals de afstand tot het doel en thermische signalen.

Wat zijn de belangrijkste trends en in welke mate zullen ze ons werk beïnvloeden? We hebben gekeken naar de volgende trends: