PERSBERICHT Vrijdag 31 Maart 2017

7 april 2017 is het Wereldgezondheidsdag. Geen beter moment om de mentale gezondheid op het werk aan te kaarten! Helaas krijgt iedereen die werkt vroeg of laat wel te maken met mentale gezondheidsproblemen…. Volgens de Britse liefdadigheidsinstelling MIND die zich wijdt aan mentale gezondheid, wordt één op zes werknemers ooit geconfronteerd met mentale gezondheidsproblemen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie bedraagt dit cijfer in Europa 4 op 15. Een depressie, angstaanvallen of zelfs stress: er komt een moment waarop zelfs mensen die immuun lijken voor mentale gezondheidsproblemen een adempauze nodig hebben. Ieder van ons moet ooit al dan niet bewust het hoofd bieden aan mentale gezondheidsproblemen. Laten we dit even ontleden.

Een belangrijk maatschappelijk fenomeen
Veel werknemers hebben het gevoel dat zij weinig controle over hun leven hebben. Er kleeft een stigma aan geestelijke gezondheidsklachten. In dit onzekere economische klimaat zijn we bang dat we alleen al door over ons eigen welzijn te praten onze baan in gevaar kunnen brengen. De Britse organisatie Partnership for Workplace Mental Health schat in dat één op de vijf volwassenen diagnosticeerbare geestelijke gezondheidsklachten zal ervaren. De indirecte kosten van deze klachten voor werkgevers bedragen naar verluidt 100 miljard dollar. Dat is niet niks. Het is dan ook essentieel dat werkgevers zich bewuster worden van geestelijke gezondheid, de juiste talenten aanwerven en trainingen opzetten om dit groeiende probleem in onze maatschappij aan te pakken. Volgens het Partnership for Workplace Mental Health zal tenslotte 80% van de mensen met een depressie na een passende diagnose, behandeling en controle volledig herstellen.

Managers willen graag helpen, maar weten soms niet hoe. Lucyna Bolin, Manager Talentontwikkeling bij PageGroup, wil daar verandering in brengen: “het is belangrijk om veerkrachtig, reflectief en analytisch te zijn als manager, vooral als het om werknemers gaat. We zien het keer op keer aan onze feedback: nu geestelijke gezondheidsklachten steeds vaker voorkomen - dat is geen verrassing - zijn werknemers minder op zoek naar loonsverhoging of een bepaalde functietitel (hoewel dit nog steeds belangrijke doelen zijn). In plaats daarvan willen zij graag tijd met hun managers - managers die de tijd nemen om naar de zorgen van hun medewerkers te luisteren en die oprecht interesse tonen. Alles draait om verbinding en zingeving. Daarom zijn we bij PageGroup een beter programma aan het samenstellen om op deze zaken in te spelen.”

Thibaud Adès (Managing Director PageGroup Belux) voegt toe: "Tal van werknemers werken – vaak uit plichtsbewustzijn – lange dagen. Daar betalen ze een prijs voor: oververmoeidheid, burn-out en depressie. Om ten volle van het leven te profiteren, moeten we weer controle krijgen over onze tijd en die tijd goed besteden, zodat we allemaal een groter gevoel van zelfbeschikking krijgen en onze mentale gezondheid verbetert." De bevordering van mentale gezondheid op het werk kan ten slotte ook voor een bedrijf een aanzienlijke impact hebben. In bepaalde landen wordt vastgesteld dat angstaanvallen, depressies en andere mentale problemen steeds vaker voorkomen. Voor bedrijven is dit een kans om hun steun te laten blijken en een positieve invloed uit te oefenen. "Uit mijn ervaring in Scandinavische landen heb ik geleerd dat je van mensen evenveel gedaan kan krijgen door responsabilisering, autonomie en vertrouwen als door permanent toezicht. Wij hebben bij Page drie jaar geleden al beslist om deze concepten in de regio in te voeren, en stellen vast dat de tevredenheid van onze werknemers aanzienlijk verbetert, dat het personeelsverloop daalt en dat de productiviteit fors toeneemt," aldus Thibaud Adès.

Lucyna Bolin vertelt verder: “je kunt beter bij de managers beginnen en hen opleiden. Als je hen de middelen en de kennis geeft, zal het naar de teams doorsijpelen. We moeten een goede, oprechte zakelijke relatie tussen de manager en de werknemer creëren.”5 Tips voor de werknemers :  balans werk-privé
1. De eerste is: verbinden
2. Kleine aanpassing, groot effect
3. Neem de tijd en creëer zelfbewustzijn
4. Een leven lang persoonlijke groei
5. Werkgevers en werknemers maken zich op voor verandering1/ Verbinden
De eerste is door te verbinden. Sociale banden zijn essentieel voor ons welzijn. Als we waarde toevoegen (of dat nu is door een project te leiden, onze inzichten te delen of een talent bij te dragen aan het team), ons gewaardeerd voelen (bijvoorbeeld door een woord van erkenning of dank) en positieve bijdragen leveren, voelen we ons beter. Verbinding is een fundamentele menselijke behoefte. Een mooi voorbeeld dat verbinding stimuleert: schrijf geen onnodige e-mails, maar ga liever bij uw collega langs om met hem of haar te praten. Door zo'n persoonlijk contact, ook al is het maar kort, zien we gezichtsuitdrukkingen, horen we de toon en kunnen we de situatie beter begrijpen. Eén reden waarom e-mails ons stress bezorgen is omdat zij vaak tijd en energie opeisen, en afleiden van belangrijke werkzaamheden. Deze eisen stapelen zich op. Om verbinding te stimuleren kunt u uw e-mail uitzetten of alleen op gezette tijden controleren. Een beetje minder connectiviteit kan ons helpen om meer verbinding te voelen met de mensen om ons heen.
Probeer tijdens uw volgende koffiepauze eens een gesprek te starten met iemand in de keuken. Vraag naar hun weekend en luister écht. Die paar kleine stapjes op het werk kunnen uw geestelijke gesteldheid helpen.

2/ Kleine aanpassing, groot effect
Het is lastig, maar niet geheel onmogelijk om stress en angstgevoelens op de werkvloer uit te bannen. We kunnen zeker allemaal zorgen dat we er minder van voelen. Als u accepteert dat u sommige dagen meer stress of angst zal voelen dan andere, kunt u er beter mee omgaan. Eén van de grootste problemen bij angstgevoelens en stigma is dat zelfs de simpelste dingen teveel kunnen zijn. Weet en accepteer dat dit bij die angstgevoelens hoort, dat helpt de last te verlichten. Sport (op kantoor en daarbuiten) is een goede manier om met stress en angst op het werk om te gaan. Stel, u neemt de metro naar uw werk en vindt het altijd te druk. Daar wordt u chagrijnig van en zo begint de dag negatief. Probeer dan eens om een halte eerder uit te stappen en de rest van de weg te voet af te leggen.

Recent onthulde de Enquête Transport & woon-werkverkeer van PageGroup dat forenzen in heel Europa die op de fiets of te voet naar hun werk gaan de minste stress ervaren van hun woon-werkverkeer, en minder gestrest op hun werk aankomen dan diegenen die met het openbaar vervoer of de auto reizen. Reist u niet met het openbaar vervoer? Geen probleem. Neem de trap naar uw verdieping, besteed de helft van uw lunchpauze aan een wandeling in de frisse lucht, en u zult direct voelen dat de endorfine uw humeur verbetert. Om aan uw geestelijke gezondheid te werken hoeft u uw leven niet drastisch om te gooien: een paar kleine, simpele stappen kunnen een enorm verschil maken.3/ Neem de tijd en creëer zelfbewustzijn
In een snelle wereld waar alles dringend is, kunnen we onszelf soms uit het oog verliezen. Reflectie en zelfbewustzijn helpen ons om onze gevoelens te begrijpen en geven ons de tijd om er echt mee om te gaan. Onderzoek toont aan dat als we ons bewust zijn van wat er gebeurt en waarom, we zaken in een bredere context kunnen zien. Dit helpt om onze keuzes en doelen te bevestigen. Daniel Siegel, vooraanstaand klinisch psychiater, zegt het volgende over zelfbewustzijn: “Als iemand zich bewust is van de invloed van zijn gevoelens op zijn rede, denken, en interacties met andere mensen, is hij zelfbewust. Dit is een aspect van emotionele intelligentie. En we weten dat er in de hersenen circuits bestaan die je in staat stellen om je bewust te zijn van je mentale wereld. Deze circuits zijn anders dan de circuits die je in staat stellen je bewust te zijn van de fysieke wereld.”

Onze wereld van constante connectiviteit is niet de makkelijkste. Daarom kan een beetje mindfulness bij uw dagelijkse taken u helpen om zich rustiger en meer ontspannen te voelen, zodat u meer van het moment kunt genieten en tegelijkertijd ook beter in staat bent om de mensen om u heen en uw werkomgeving te begrijpen.4/ Een leven lang persoonlijke groei
Net als mindfulness en verbinding met onze collega's en omgeving, is doorlopend leren ook belangrijk voor onze geestelijke gezondheid. Niemand weet alles, zelfs een expert niet. Als we onze tijd besteden aan leren, voelen we ons doelgerichter. En als we onze nieuwe kennis kunnen toepassen tijdens vergaderingen, discussies of taken op het werk, ervaren we meer voldoening. In haar boek Teaching, Tutoring and Training in the Lifelong Learning Sector merkt Susan Wallace op dat een leven lang leren ons voldoening kan geven. Ook zorgt het voor betere strategieën bij het omgaan met stress en verbetert het ons zelfvertrouwen. Hiervoor hoeft u niet terug te gaan naar de universiteit of een diploma te halen - er zijn genoeg manieren om iets nieuws te leren of uw huidige kennis uit te bouwen. Klusprojecten, kookles, een nieuwe hobby, uw fiets repareren of zelfs een taalcursus kunnen nieuwe vaardigheden aan uw repertoire toevoegen en vervullen u bovendien met een gevoel van welzijn en welslagen.

5/ Werkgevers en werknemers maken zich op voor verandering
Nu geestelijke gezondheid vaker onderwerp van gesprek is in de maatschappij en op de werkvloer begrijpen werknemers, managers, directeurs en CEO's dat het belangrijk is om passende maatregelen te treffen voor deze vraagstukken. Nieuwe talenten worden aangetrokken, waaronder Managers Talentontwikkeling, die de signalen van stress, angstgevoelens en depressie bij werknemers kunnen herkennen.

Daarnaast is PageGroup een van de eerste recruiters die de belofte Time to Change ondertekend heeft; een initiatief van de voorgenoemde liefdadigheidsinstelling Mind en Rethink Mental Illness op het gebied van geestelijke gezondheid en stigmatisering. 450 andere bedrijven volgden ons voorbeeld en hebben beloofd actie te ondernemen om het stigma rondom geestelijke gezondheid weg te nemen. Dit heeft geleid tot de oprichting van Ability@Page, dat tot doel heeft om bewustwording te creëren, trainingen te ontwikkelen, obstakels weg te nemen en positieve gesprekken over geestelijke gezondheid te stimuleren. Vroeger bleven deze schrijnende problemen onopgemerkt, en dat heeft geleid tot een grote vermindering van de productiviteit en veel verzuim.

Naarmate de maatschappij zich bewuster wordt van deze problematiek en hem accepteert, vooral nu steeds meer mensen zich hierover uitspreken, het stille lijden doorbreken en hun problemen voor het voetlicht brengen, zal ook op de werkvloer positieve verandering ontstaan. Deze verandering zal ongetwijfeld leiden tot een betere geestelijke gesteldheid voor de beroepsbevolking, zodat zij productiever, gelukkiger, en stressbestendiger worden, en beter kunnen omgaan met angstgevoelens en depressie.PERSCONTACT :
Direct Phone: +32 2 318 89 37
Website: www.metaphoreagency.com