Bijna de helft van alle Belgen is bereid om te verhuizen voor een betere reistijd naar hun werk. In Wallonië is dit zelfs 71%. De reden? De autorit naar het werk levert veel stress op. Als bedrijven willen dat hun werknemers uitgerust op het werk aankomen, moeten zij proberen het gebruik van privéauto's te verminderen.

Dit zijn de conclusies van het Europese Studie Woon-werkverkeer van PageGroup (Michael Page, Page Personnel en Page Executive). Het onderzoek kijkt naar de forensgewoontes van professionals en de invloed die deze gewoontes hebben op hun productiviteit en houding ten opzichte van hun werk. Meer dan 12.000 professionals in 10 verschillende landen namen deel aan het onderzoek.

Hoeveel Europeanen zijn bereid te verhuizen voor hun werk?

Meer dan 44% van de professionals is bereid voor hun baan te verhuizen als ze zo de stress van files en andere vertragingen kunnen vermijden. Wel zijn er grote regionale verschillen: in Vlaanderen ziet slechts 28% van de professionals een verhuizing als een realistische optie. Brussel houdt het midden met 57%. 

Openbaar of privé: welk transporttype is het populairst in België?

Eén van de grootste bronnen van forenzenstress is de auto. Meer dan 80% van de professionals in Vlaanderen reist met de auto naar het werk. In Wallonië is dit zelfs 85%.  Alleen in Brussel kan het openbaar vervoer echt met de auto concurreren. Daar geeft 44% de voorkeur aan trein, bus of metro. Deze twee groepen ervaren een duidelijk verschil in de balans tussen werk en privé: degenen die het openbaar vervoer nemen zijn veel minder gestrest dan zij die voor de eigen auto kiezen.

Bijna 40% van alle auto-eigenaren vindt de rit naar het werk verre van ontspannend. Sterker nog: zij komen gestrest aan op kantoor. Daarmee staat België op nummer 3 van de meest stressvolle landen om met de auto naar het werk te reizen, na Turkije en Italië.

Hoeveel professionals komen na een autorit gestrest op het werk aan?

Bijna alle auto-eigenaren (95%) wijzen op files als de grootste bron van stress. Onverwachte situaties op de weg, zoals onderhoud en ongevallen, komen met 63% op de tweede plaats.

Eén manier om werknemers te helpen minder gestrest op hun werk aan te komen, is door carpoolen te stimuleren. Belgisch bedrijf GSK Bio organiseerde een carpoolsysteem nadat 25% van zijn personeel voorstander bleek van zo'n maatregel.

Ook kunnen bedrijven het gebruik van openbaar vervoer stimuleren om dit probleem aan te pakken. Zo bestaat er een regeling waarbij de federale overheid 20% van de jaarlijkse treinkaart voor werknemers betaalt. Soortgelijke regelingen bestaan ook voor andere vormen van openbaar vervoer.

En met goede reden. Hoewel België niet tot de best presterende landen behoort op het gebied van openbaar vervoer, laten professionals die per trein, bus of metro reizen zich hier vaak positief over uit: 68% vindt het efficiënt. In Brussel is dit zelfs 76%. Maar belangrijker nog is dat gebruikers van het openbaar vervoer minder stress ervaren: bijna 80% geeft aan rustig op hun werk aan te komen.

Hoeveel trein-, metro- en busreizigers voelen zich gestrest als zij op het werk aankomen?

Toch blijkt dat de fiets nog steeds het meest ontspannen vervoermiddel is voor woon-werkverkeer. Meer dan 86% van de fietsers gaf aan dat zij compleet ontspannen op kantoor aankomen. Volgens Deceuninck, een Vlaams bedrijf dat werknemers stimuleert om de fiets te pakken, moet de economische impact niet worden onderschat. Fietsende medewerkers zijn niet alleen gemotiveerder, maar er is ook minder ziekteverzuim. Werknemers die op de fiets naar het werk komen, kunnen een bonus krijgen: de overheid betaalt 485 euro per jaar aan iedereen die elke ochtend 5 kilometer of meer naar hun werk reist.

Bedrijven die een strategie voor het woon-werkverkeer van hun werknemers serieus overwegen, kunnen voor meer informatie terecht bij de 'mobiliteitspunten' die in elke provincie te vinden zijn. Het stimuleren en subsidiëren van alternatieve transportmiddelen is een kleine investering die zich op lange termijn terugbetaalt in de vorm van gezondere en uitgeruste werknemers.

Bent u op zoek naar advies over deze of andere HR-kwesties? Of heeft u een vacature? Neem hier contact met ons op.

Populaire artikelen