Persbericht 18/07/2016

Over één jaar moet de Raad van Bestuur van alle grote bedrijven in België voor ten minste 30 procent uit vrouwen bestaan. Maar België presteert nog steeds slecht vergeleken met landen als IJsland en zelfs Jamaica. Wat kunnen we van hen leren? Hoe zal PageGroup het aanpakken?

Elk jaar reikt financieel magazine Trends een prijs uit aan de Belgische Manager van het Jaar. Hoeveel vrouwen hebben deze prijs gewonnen sinds hij in 1985 voor het eerst werd uitgereikt? Twee. En één van die winnaressen, Rose Claeys, moest de prijs met haar zwager delen. Is dit lage aantal verrassend? Niet echt, gezien het kleine percentage vrouwen in de hoogste managementfuncties. Volgens het nieuwste onderzoek van PageGroup is is 9 van de 10 CEOs een man.

Volgens het nieuwste onderzoek van PageGroup is is 9 van de 10 CEOs een man.
Thibaud Adès, Managing Director van PageGroup, spreekt zich graag uit over gelijkheid van vrouwen. Hij bevestigt ons dat “Intern, 60% van de werknemers bij Page België vrouwen zijn, 50% van onze Managers zijn vrouwen maar helaas 100% van onze Directeurs zijn mannen!” De doelstelling voor PageGroup is dan ook om in de komende jaren het directieniveau te diversifiëren en het aantal vrouwen in die functies te verhogen. 5 jaar geleden stelde de Belgische overheid al een quotum in, waarin staat dat in het jaar 2017 een derde van de Raad van Bestuur van grote bedrijven uit vrouwen moet bestaan. Kleinere bedrijven krijgen twee jaar extra om dit doel te bereiken. Maar krap een jaar voor die eerste deadline is er nog een hoop werk te verzetten. We ontdekten dat 70% van de bedrijven geen quota hanteert voor vrouwen in leidinggevende functies. Een blik naar de top 3 landen die, volgens het Wereldeconomisch Forum, de gender gap verminderen:

Sommige landen tonen alvast het voorbeeld…

Volgens het Wereldeconomish Forum is Ijsland mogelijk het eerste land ter wereld dat deze kloof tussen de seksen binnenkort zal dichten: het verschil is al voor 88 procent opgelost. Het land heeft niet alleen de meeste vrouwelijke bestuursleden (44 procent), maar heeft ook nog eens 20 van de afgelopen 50 jaar een vrouwelijk staatshoofd gehad, en bijna de helft van de IJslandse ministers en parlementsleden is vrouw. IJsland heeft een zeer kleine economie waar talent en menselijk kapitaal schaars zijn. Als het land dat talent niet wil verliezen, moet het zorgen dat mannen én vrouwen hun werk kunnen combineren met hun gezinsleven en sociale verplichtingen

Wellicht is Jamaica niet het eerste land dat in u opkomt als u aan de gelijkheid van de seksen denkt. In de laatste Gender Gap Index van het Wereldeconomisch Forum staat Jamaica op de 65e plaats, van de 145 landen. Volgens het nieuwste onderzoek van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) is meer dan 59,3 procent van alle managers in Jamaica vrouw. Zij zijn de belangrijkste kostwinners. Ook zijn zij vaak beter opgeleid dan de meeste mannen: 40 procent van de vrouwen heeft hoger onderwijs gevolgd, terwijl maar 18 procent van de Jamaicaanse mannen naar de universiteit gaat.

Eindelijk, ondanks dat de maatschappij in de Dominicaanse Republiek op veel gebieden nog erg traditioneel is - mannen doen geen huishoudelijk werk - maken vrouwen een belangrijk deel uit van de zakenwereld. Het land staat zelfs op de eerste plaats in de wereldwijde ranglijst van de Internationale Arbeidsorganisatie wat betreft het percentage vrouwelijke senior managers (55,8 procent). De Dominicaanse Republiek is de snelst groeiende economie in Midden-Amerika en de Caraïben. Eén van de grootste sectoren is toerisme, waar van oudsher veel vrouwen werken. Daarnaast zijn vrouwen in de Dominicaanse Republiek net als in Jamaica vaak beter opgeleid dan mannen.

Wat kan België leren van deze voorbeelden? Als België net als IJsland en andere noordse landen belemmeringen zoals de kosten van kinderopvang wegneemt, moet het de top 5 van de Gender Gap Index kunnen halen. Waar wachten we op?...

> Download de volledige infographic

PERSCONTACT :