How not to do your employer branding: 4 lessons

Niet alle bedrijven realiseren zich dat werknemers met talent vandaag de dag op zoek zijn naar meer dan alleen een goedbetaalde baan. Mensen boeken een hotel ook niet alleen om te slapen: de locatie, de sfeer en de dienstverlening spelen allemaal een rol. Hetzelfde geldt voor banen: mensen kiezen niet alleen op basis van de functititel of het salaris. Daardoor kan een slechte naam als werkgever u de beste kandidaten kosten. Als u dit wilt vermijden, is het slim om deze 4 lessen in uw achterhoofd te houden. 

1. Als uw eigen werknemers u niet aanbevelen, heeft u een probleem

Uw werknemers zijn het beste uithangbord voor uw bedrijf. Als zij niet tevreden zijn, zal dit als een lopend vuurtje rondgaan. Dankzij sociale media en websites als Glassdoor kunnen potentiële kandidaten bijna alles te weten komen over hoe uw werknemers uw bedrijf zien. Zorg dus dat zij positief zijn door hen goed te behandelen.

2. Verstop niet al uw problemen

Als u wilt overkomen als een eerlijk en betrouwbaar bedrijf is het beter om uw zwakheden toe te geven voordat iemand anders ze onthult. Bedrijven als Google en Apple erkennen bijvoorbeeld dat ze een probleem hebben met diversiteit binnen hun personeel, en rapporteren jaarlijks over hun voortgang bij het oplossen van dit probleem.

3. Praat over uw mensen, niet over uw bedrijf

Bedrijven met een sterke reputatie als werkgever hoeven niets over zichzelf uit te leggen. Ze tonen hun mensen, hun prestaties, de omgeving waarin toekomstige werknemers zullen werken en wat zij kunnen bereiken. Kijk maar eens naar de manier waarop Microsoft nieuwe kandidaten aanspreekt.

4. Schrik kandidaten niet af met saaie zakelijke taal

Het is erg verleidelijk om zakelijke taal of jargon te gebruiken.  Banken, accountantskantoren, advocatenkantoren - ze willen allemaal serieus en betrouwbaar overkomen. Hoewel deze aanpak misschien goed werkt in de communicatie richting uw klanten, kan een speelsere toon helpen om de aandacht van toekomstige werknemers te trekken. 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen