Een essentieel onderdeel van het proces om kandidaten aan te trekken, is voor een positieve merkervaring te zorgen wanneer potentiële werknemers online research naar u doen. Net zoals u voor een sollicitatiegesprek sociale media gebruikt om kandidaten te screenen, gebruiken ook zij hun netwerken en andere beschikbare kanalen om na te gaan wat u als toekomstige werkgever te bieden hebt. 

We hebben een paar eenvoudige stappen samengesteld om ervoor te zorgen dat potentiële werknemers enthousiast zijn over een baan bij uw bedrijf, en niet worden afgeschrikt.

Zorg ervoor dat u online aanwezig bent

Online zichtbaarheid en contactmogelijkheden zijn essentieel om in uw organisatie toptalent aan te trekken. Mensen willen werken voor een organisatie die hen bekend in de oren klinkt, en voor een naam die ze vertrouwen. Als informatie over uw bedrijf en sector overal op het net te vinden is, is het essentieel om uw merk via digitale kanalen te promoten om contact te leggen met bestaande en toekomstige werknemers en met hen in gesprek te gaan. 

Is het fijn werken bij uw bedrijf?

Voor u een strategie voor online employer branding uitwerkt, is het belangrijk dat u weet hoe de sector u als werkgever ziet. Huidige en voormalige werknemers zijn de belangrijkste ambassadeurs van uw merk, en als zij online niets goeds over u te vertellen hebben, dan is het belangrijk dat u weet waarom. Tevredenheidsenquêtes afnemen bij werknemers en online beoordelingen van uw organisatie in de gaten houden, zijn slechts enkele manieren om een beter inzicht te krijgen in de perceptie over uw bedrijf die bij uw werknemers heerst. 

Definieer uw cultuur en uw doelen

Wat maakt u anders dan de concurrentie? Wat doet u om de betrokkenheid van uw werknemers in stand te houden? Door het antwoord op deze vraag zou u beter moeten begrijpen waarom mensen voor u zouden moeten willen werken. Misschien is het omdat u medewerkers continu kansen tot verbetering biedt dankzij waardevolle opleidingsmogelijkheden, of gewoon omdat werknemers op hun verjaardag niet hoeven te werken. Zodra u een globaal beeld hebt van uw bedrijfscultuur en -doelen, bent u beter voorbereid om het juiste talent aan te werven voor uw team. 

Welke tools zijn beschikbaar?

Er zijn tal van socialemediakanalen die geschikt zijn voor branding, maar het is niet praktisch of nodig om ze allemaal te gebruiken. Onderzoek welke tools u voor uw boodschap en uw doelpubliek kunt gebruiken om een socialemediastrategie uit te stippelen die de sterke punten van uw merk in de verf zet. Wilt u graag uw hypermoderne kantooromgeving benadrukken? Maak daar dan een video over en plaats hem op Youtube. Om meer belangstelling te wekken, kunt u uw personeel vragen om op de post te reageren met verhalen over hun ervaringen als werknemer van het bedrijf. Andere bronnen die potentiële werknemers raadplegen om meer over u te weten te komen, zijn onder meer:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Blogs (zowel in naam van het bedrijf als persoonlijke blogs)

Uw vacaturepagina

Wilt u graag de belangstelling wekken van een select groepje kandidaten, dan zijn er verschillende sociale netwerken die zich toeleggen op specifieke regio's, sectoren en vaardigheden. Ga na wat de beste online tools zijn voor de specifieke groepen mensen die u wilt aanspreken; uw huidige werknemers zouden u in de goede richting moeten sturen.

Verantwoordelijkheid toewijzen

Hoewel campagnes op sociale media doorgaans het resultaat zijn van een samenwerking tussen verschillende afdelingen (digitale marketing, HR, communicatie, line management), zou de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij een persoon/afdeling moeten liggen, om consistentie te verzekeren.

Consequente boodschap

De merkstrategie om contact te leggen met pas afgestudeerden is anders dan die voor C-suite-functies. Zorg er dus voor dat u voor elk doelpubliek het juiste kanaal kiest. Maak een onderverdeling in uw doelpubliek en spreek ze aan als subgroep en niet als geheel, aangezien specifieke informatie voor de meerderheid irrelevant zou kunnen zijn. Zorg ervoor dat u de praktische aspecten van het gekozen socialemediakanaal goed begrijpt. Aangezien een consequente merkstrategie belangrijk is, moet u er echter voor zorgen dat de toon van de boodschap voor alle socialemediakanalen hetzelfde blijft.

Kom met overtuigende verkoopargumenten

Een geslaagde merkstrategie via sociale media kan een interessant 'venster' zijn dat een beeld geeft van het leven in uw organisatie, en u kunt er ook mee laten zien dat u over de knowhow en toonaangevende inzichten beschikt om werknemers geboeid te houden. Zeg niet gewoon dat u een ideale werkgever bent vanwege de interessante opleidingsmogelijkheden, laat het uw doelpubliek zien met video's, casestudy's, interviews met medewerkers, en geef hen de kans om met het opleidingsteam in gesprek te gaan.

Omgaan met negativiteit

Als u interactie aanmoedigt, zult u online niet alleen positieve feedback krijgen. Besteed aandacht aan negatieve meningen en geef duidelijk aan welke maatregelen u zult nemen om het probleem te verhelpen. De enige negatieve feedback die u best verwijdert, is regelrechte spam of opzettelijke aanvallen die niet waar zijn (trollen).

Meet uw succes

De voordelen van een consequente merkstrategie op sociale media zijn niet meteen zichtbaar, maar het is een goed idee om van in het begin een follow-upproces in te bouwen zodat u het succes van uw strategie kunt meten. Google Analytics is een nuttig hulpmiddel om uw succes online te volgen, en tijdens het sollicitatiegesprek kunt u kwalitatieve feedback vragen.

Een positieve employer branding is niet alleen cruciaal om kandidaten aan te trekken, het is ook een belangrijk onderdeel om uw toptalent te behouden. Sollicitanten die werknemer zijn geworden, hebben die beslissing gedeeltelijk genomen vanwege een positieve ervaring met uw merk.

Employer branding via sociale media is niet alleen het overbrengen van een boodschap, het is een gesprek tussen u, uw werknemers en de bredere markt. Moedig interactie en participatie aan: de resultaten daarvan zijn een veel betere weerspiegeling van uw echte bedrijfscultuur dan uw officiële standpunt in de 'Over ons'-pagina op uw website.

Als u op zoek bent naar een baan, ga dan naar de kandidatensectie.

Bent u op zoek naar kandidaten? Neem dan hier contact op.

Populaire artikelen