Met bijna 3 miljoen gebruikers in België en 500 miljoen wereldwijd is LinkedIn het belangrijkste professionele sociaal media platform. Daardoor is de concurrentie om gezien te worden enorm - en is het maar al te gemakkelijk om door recruiters over het hoofd te worden gezien. In dit artikel tonen we je hoe je je LinkedIn-profiel in slechts 6 stappen kunt verbeteren.

1. Kies de juiste profielfoto

Tegenwoordig is iedereen fotograaf, maar het loont de moeite om naar een professional te gaan om ervoor te zorgen dat je foto van topkwaliteit is. Update hem om de 5 jaar of investeer in een nieuwe foto wanneer je actief op zoek bent naar een nieuwe job. Kijk niet al te ernstig: een glimlach straalt warmte en zelfvertrouwen uit.

2. Schrijf je profielslogan

LinkedIn vult de profielslogan automatisch in met je huidige functie en werkgever - wat aangeeft hoe belangrijk dit is, niet alleen voor uw contacten in het algemeen, maar ook voor recruiters en werkgevers.

Als je wilt opvallen, gebruik dan dit veld op de manier waarvoor het bedoeld is - als een slogan. Om maar een voorbeeld te geven: "Marketing Manager verbonden met Content Strategie, SEO en Sociale Media." Een ontwikkelaar zou er specialiteiten kunnen aan toevoegen, zoals Java, Mobile en UX/UI.

Focus je op je loopbaandoelstellingen omdat je op deze trefwoorden kunt verder bouwen eenmaal je bij de LinkedIn-beschrijving aanbelandt.

3. Bewerk je LinkedIn-beschrijving

Na je profielfoto en je slogan is de beschrijving het eerste wat recruiters van jou zien en deze zal hun eerste indruk beïnvloeden. Kies 3 trefwoorden - bijvoorbeeld enkele uit je profielslogan - en bouw je tekst rond deze blokken op. Beschrijf je loopbaandoelstellingen en hoe je van plan bent deze te verwezenlijken.

LinkedIn gebruikt op een gelijkaardige manier als Google SEO-trefwoorden om professionals aan elkaar te linken, wat uiteindelijk het streefdoel is van dit netwerk.

4. Stel je vaardigheden op LinkedIn voor

Laten we als voorbeeld LinkedIn-vaardigheden nemen. Voor een SEO Manager is "SEO" geen bijzondere vaardigheid maar een minimale vereiste voor de job.

Wanneer een web designer of een marketeer echter SEO aan zijn of haar vaardigheden toevoegt, stijgt de waarde van de kandidaat in de ogen van de werkgever. Dankzij intelligente technologie stelt LinkedIn suggesties voor populaire vaardigheden voor zodra je begint te typen. Daarnaast zorgt deze ervoor dat, wanneer je je profiel schrijft, de meest gezochte termen worden gebruikt.

5. Geef en krijg aanbevelingen

LinkedIn-aanbevelingen zijn van essentieel belang om je profiel geloofwaardiger te maken. Kwaliteit is hier belangrijk, niet kwantiteit.

We hebben het niet enkel over aanbevelingen die je krijgt. Je gedeelde aanbevelingen staan ook garant voor een beter LinkedIn-profiel. Hoe? Op deze manier kunnen de recruiter of werkgever vanuit jouw oogpunt je persoonlijke relatie met je vorige of huidige werkplek zien.

Draai het om: vraag een vroegere baas om een aanbeveling op LinkedIn en geef in ruil er een als bedanking.

6. Sluit je aan bij groepen

Een actief lidmaatschap bij verschillende LinkedIn-belangengroepen legt een nog grotere klemtoon op je expertise en passie voor je beroep. Afhankelijk van je sector kan het voor recruiters echt van belang zijn om te weten dat je actief netwerkt en dat je je contacten zou kunnen meebrengen.

Maar daar bovenop kunnen relevante contacten jouw toegangsticket zijn voor een sollicitatiegesprek. Wanneer je aan gesprekken deelneemt, kan je je kennis delen met een groep en nieuwe zaken leren, of zelfs meewerken aan het creëren van nieuwe tendensen binnen jouw sector.

Volg deze tips om vaker te verschijnen in LinkedIn-zoekresultaten en om de aandacht van recruiters en headhunterbedrijven te trekken. Er zullen nieuwe baankansen opduiken en je zult dichter staan bij je droombaan.

Ben je op zoek naar nieuwe carrièrekansen? Dan zal het ervaren team van recruiters van Page Personnel je met veel plezier ondersteunen.

Populaire artikelen