Persbericht - 08/12/16

Uit de baanzekerheidsindex (Job Confidence Index) die PageGroup elk kwartaal publiceert, blijkt dat van alle werkzoekenden tussen 30 en 50 jaar slechts 51% een positief beeld heeft van de huidige arbeidsmarkt. Er zijn echter tal van redenen om optimistischer te zijn dan het nieuws ons wil laten geloven. Thibaud Adès, Managing Director van PageGroup in België, presenteert de drie belangrijkste.

Het aantal banen stijgt!
"De recruitmentmarkt doet het op dit moment eigenlijk beter dan ooit," zegt Thibaud Adès, Managing Director van PageGroup in België.  “Het aantal vacatures is sinds begin dit jaar toegenomen en veel van onze opdrachtgevers hebben moeite om goede kandidaten te vinden.  Zij strijden om talentvolle werknemers.  Bedrijven moeten allerlei extra's bieden als zij de beste kandidaten willen aantrekken, zoals een passend salaris, goede arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit.”
De absolute arbeidsmarktcijfers bevestigen dit beeld: in alle regio's is het aantal vacatures de afgelopen tien maanden gestegen.
In Brussel daalt het aantal werkzoekenden al 23 maanden achtereen, aldus de dienst werkgelegenheid.  In Limburg steeg het aantal vacatures afgelopen augustus met 41%, en in West-Vlaanderen hadden kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) in het eerste kwartaal van dit jaar 2.500 meer vacatures dan vorig jaar.

Plaats voor geleidelijke veranderingen...
Nieuwswebsites en -programma's hebben de neiging om zich te concentreren op grote veranderingen, niet op veranderingen die geleidelijk plaatsvinden. “Daarom krijgt de sluiting van bankkantoren bijvoorbeeld meer aandacht dan de opening van nieuwe kantoren of een nieuw startend bedrijf,” legt Thibaud Adès uit.

We worden nog steeds elk jaar rijker
Hoewel de economie niet meer zo spectaculair groeit als in de jaren 60 en 70 worden we elk jaar rijker. We zijn nu veel welvarender dan in de jaren 80 en onze welvaart is met 55% toegenomen. Zelfs met een geringe groei van 0,6% worden we de komende 30 jaar nog 20% rijker. En dit percentage ligt waarschijnlijk zelfs hoger. Volgens het laatste rapport van de Nationale Bank van België groeit de economie met 1,4%.  En zo komt na vele jaren winter de zon tevoorschijn.
Ten slotte hebben Belgische werkzoekenden veel meer vertrouwen in de arbeidsmarkt dan Franse. En in Duitsland ligt het vertrouwen veel hoger dan in België en Frankrijk. Het is een van de Europese landen waar kandidaten het meest positief gestemd zijn over hun carrière en de arbeidsmarkt. Er verandert van alles. Ook vooroordelen…

Website: www.metaphoreagency.com