In dit interview overdenkt Olivier Top zijn successen - en zijn uitdagingen - uit zijn 20-jarige loopbaan binnen de rekruteringsindustrie.

In de twee decennia die Olivier Top, senior partner bij Page Executive, bij PageGroup heeft gewerkt, is hij uit de eerste hand getuige geweest van alle veranderingen die de sector heeft gekend. Zijn loopbaan begon met de boomende dot-com markt van het einde van de jaren '90, gevolgd door de crisisjaren na het uiteenspatten van de internetzeepbel. Samen met de onderneming kwam hij er sterker uit om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die volgenden op de financiële crisis van 2008.

Welke lessen heeft u getrokken uit de crisis binnen de sector waar u het hoofd aan heeft moeten bieden?

Olivier Top: De belangrijkste les die we uit elke crisis moeten trekken, is dat je moet investeren in langetermijnrelaties met klanten en kandidaten. Het is de enige weg vooruit in een snel evoluerende omgeving als de rekruteringssector.

Waarom heeft u beslist om in de rekruteringsindustrie te gaan werken?

OT: Voor me een job werd aangeboden bij Michael Page heb ik er nooit aan gedacht om in rekrutering actief te zijn. Aanvankelijk had ik gesolliciteerd voor een positie in marketing. Ik had niet van de job gehoord, maar de consultant vroeg me of ik bij Michael Page zou willen werken als rekruteringsconsultant voor hun nieuwe Sales & Marketing-afdeling.

Wat trok je zo aan in de job?

OT: De jobinhoud en de overtuigende argumenten over de groei van Page in Frankrijk die aangehaald werden door Nicolas Buisson. Het feit dat ik zou kunnen werken met klanten en mensen die op zoek zijn naar een job, om hen te adviseren over de arbeidsmarkt en hun loopbaan. Enkele jaren later ben ik begonnen met onze aanwezigheid in Rijsel uit te bouwen, wat voor mij een fantastische ervaring was.

Wat is het grote verschil tussen de rekruteringsindustrie in die tijd in vergelijking met nu?

OT: Er is zo veel veranderd - het valt bijna niet te vergelijken! Iets eenvoudigs als een gsm heeft een enorme impact gehad op ons werk. Toen ik begon, namen we enkel met de telefoon op kantoor contact op met een potentiële kandidaat of klant.

Wanneer we profielen van kandidaten wilden vergelijken, moesten we eerst een lijst afdrukken met enkele lijnen over hun loopbaan, vervolgens naar de archieven gaan en het fysieke CV dat we via de post hadden ontvangen, ophalen. Het was onmogelijk om ze online te zien! Dankzij deze technologische veranderingen is het rekruteringsproces oneindig versneld.

Tezelfdertijd werd het voor klanten ook gemakkelijker om zelf online op zoek te gaan naar kandidaten. Via platforms als LinkedIn krijg je in enkele seconden tijd een lijst met potentiële kandidaten. Op die manier is de rol van de rekruteringsconsultant gewijzigd en verschuift het evenwicht meer en meer door van "rekruteren" naar "adviseren".

Het voordeel van een consultant bij PageGroup is dat hij de markt kent en dat hij actief in contact staat met getalenteerde kandidaten - vaak voor ze zelfs maar op zoek zijn naar een nieuwe job.

Wat was de grootste uitdaging waar je de afgelopen 20 jaar mee te kampen heeft gehad?

OT: De economische crisis in 2001 was ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen waar we tijdens mijn loopbaan als onderneming mee te kampen hebben gehad. The sky was the limit toen ik in 1998 begon. Er was een tekort aan goede kandidaten, wat het eenvoudig maakte om bedrijven te overtuigen met ons samen te werken. Na het uiteenspatten van de internetzeepbel, kwam er een bruusk einde aan de nood aan kandidaten. Bedrijven stopten gewoonweg met rekruteren, wat duidelijk een onmiddellijke impact had op onze groeicijfers.

Hoe heb je deze uitdaging overwonnen?

OT: We hebben heel veel geïnvesteerd in de reputatie van ons merk. Tijdens de crisis zijn we tot het besef gekomen dat, wanneer we in een competitieve markt als onderneming wilden overleven, we onze aanpak moesten wijzigen. Daarom hebben we beslist om te beginnen investeren in langetermijnrelaties met zowel klanten als kandidaten. Tegenwoordig focussen we ons meer op kwaliteit dan op kwantiteit; we hebben onze processen verbeterd zodat we tijdig resultaten kunnen boeken en de beste dienstverlening op de markt kunnen bieden, met persoonlijkere contacten voor onze klanten en kandidaten.

Wat heeft deze uitdaging u geleerd?

OT: Dat, wanneer je een verschil wil maken, je echt moet investeren in je relaties met mensen. Het is de enige manier om te kunnen blijven groeien - zowel als onderneming als als persoon.

Waar zie je jezelf in 20 jaar tijd?

OT: Ik ben zeer gelukkig met mijn functie en kijk vol verwachting uit naar de uitdaging om het derde merk van PageGroup te ontwikkelen in nauwe samenwerking met Christophe Rosset, die onze visie en missie in Continentaal-Europa leidt. Het is mijn ambitie om Page Executive in de top 5 van rekruteringsagentschappen van niveau C te brengen. Wanneer we daarin slagen, kan ik bijzonder trots zijn.

Geïnteresseerd in een carrière als recruitment consultant? Stuur ons je CV hier.

 

 

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen