Nu sociale media en internet alomtegenwoordig zijn, vrezen veel bedrijven dat werknemers snel afgeleid kunnen worden. Hoe houdt u de prestaties van uw werknemers in de hand zonder hen voortdurend op de vingers te kijken?

Een grafisch ontwerpbedrijf in Nederland klaagde recent één van zijn verkoopmanagers aan omdat hij tijdens kantooruren aan het chatten was. De rechter oordeelde dat de werkgever 1500 euro van het salaris van de medewerker mocht aftrekken voor alle uren die hij tijdens werktijd had besteed aan het schrijven en lezen van meer dan 12.000 WhatsApp berichten.

De zaak legt de vinger op één van de grootste angsten van moderne werkgevers: dat werknemers door de constante afleidingen van het internet en sociale media steeds onproductiever zullen worden. Hoe vindt u de juiste balans? Aan de ene kant wilt u uw werknemers de vrijheid geven om hun eigen taken in te plannen, maar aan de andere kant moeten zij ook hun deadlines halen. Dit doen Top Employers:

1. Creëer een gezonde werkomgeving

Als werknemers tijd verspillen aan dingen die niets met hun werk te maken hebben, is er meestal meer aan de hand. Zo was de voorgenoemde verkoopmanager niet de enige die niet aan de verwachtingen voldeed. De hele afdeling presteerde matig. Als de sfeer in het bedrijf slecht is, zal dit invloed hebben op de resultaten.

“Daarom zorgen wij voor een omgeving die onze mensen veel vrijheid geeft, maar tegelijk ook veel verantwoordelijkheid,” vertelt Thibaud Adès, Managing Director van PageGroup in België. “We vertellen werknemers van tevoren wat er van hen verwacht wordt. Hoe zij deze doelen behalen, mogen ze zelf bepalen. Als je werknemers de vrijheid geeft om hun eigen tijd in te delen, betalen ze je terug door beter te presteren.”

2. Stel specifieke doelen

Stel specifieke doelen en termijnen vast waar beide partijen mee instemmen. Als deze besluiten samen worden genomen, voelen werknemers zich betrokkener en zullen ze beter presteren. “Het is belangrijk om mensen hun eigen doelen te laten stellen,” zegt Thibaud Adès. “Bij PageGroup gaan de managers twee keer per jaar met elk lid van het team zitten om te bespreken hoe het gaat. Ze overleggen over toekomstige doelen en carrièreontwikkeling. Welke vaardigheden moeten nog verder ontwikkeld worden, en hoe kan het bedrijf hen hierin ondersteunen? Deze aanpakt werkt heel goed.”

3. Zet technologie slim in

Wie meer controle denkt nodig te hebben, kan gebruikmaken van software die de computeractiviteit (e-mails en surfen) controleert. Het nadeel is dat deze tools blijk geven van wantrouwen ten aanzien van uw werknemers. “De nadruk moet niet liggen op het controleren of iemand wel of niet aan het werk is. Belangrijk is het eindresultaat en de invloed daarvan op het bedrijf,” legt Thibaud Adès uit.

4. Toon waardering

Een van de grootste ergernissen van werknemers is het gevoel dat hun werk niet wordt gewaardeerd. “Wij tonen onze waardering voor het harde werk van onze consultants door hen te belonen met allerlei extraatjes zoals reisjes of auto's voor de mensen die het beste presteren. Maar dat is niet het belangrijkst. Wat voor mij veel belangrijker is dan die beloning is simpelweg interesse tonen in de mensen. Een vriendelijk woord maakt een enorm verschil.”

Interesse in een baan bij PageGroup? Stuur ons hier je cv.

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen