E-commerce en online winkelen hebben de traditionele aankooproutes al doorbroken - en dat was slechts de eerste golf. Als we daar virtual reality, winkelrobots en bezorging door drones aan toevoegen, wordt het winkelcentrum opeens een ervaring voor alle zintuigen, waar de mogelijkheden alleen worden beperkt door ons voorstellingsvermogen.

Maar wat betekent dit voor de miljoenen mensen die in Europa in de retailsector werken? Hoe gaat het werk van obers, caissières en winkelmanagers, en opslag- en logistiek managers veranderen? We bekijken zes trends die op the punt staan om de toekomst van de retailsector te bepalen - en hun invloed op de retailbanen en -vaardigheden van de toekomst.

1. Beacon networks

Een beacon network, ook bekend als Bluetooth Low Energy (BLE) applicaties, geeft merken, winkeliers, apps of platformen de kans om precies te begrijpen waar de klant zich in de fysieke winkel bevindt en hem of haar een gepersonaliseerde ervaring te bieden.

Grote Franse multinational Carrefour is officieel begonnen met het verkennen van bakentechnologie om hun communicatie-uitingen relevanter te maken voor hun consumenten. Carrefour heeft in 28 hypermarkten in Roemenië bakentechnologie geïnstalleerd. Dit zorgt voor een betere algemene winkelervaring en individuele aanbiedingen en kortingen voor trouwe klanten.

“Alles om ons heen vertelt ons - roept zelfs - dat de klant veranderd is en dat daarom de manier waarop we een relatie met de klant aangaan, mee moet veranderen” zegt Fabrizio Travaglini, Executive Director van Page Group Italië.

Hij voegt hieraan toe dat merken nu de kans hebben om de behoeftes van de nieuwe consument te begrijpen en met hen te communiceren via originele, effectieve en innovatieve tools; ze hebben de kans om hen in te wijden in deze technologische transformatie en hun toekomstige gedrag te beïnvloeden.

“Dankzij deze aanpak kunnen retailbedrijven de kans grijpen om klantprofielen op te stellen en de belangrijkste behoeftes/voorkeuren van hun belangrijkste klanten te verzamelen om zo sterker te worden. Op de Italiaanse retailmarkt is Mcollective een goed voorbeeld: dit modemerk neemt het voortouw in deze trend.”

2. Augmented reality

Franse cosmeticagigant L'Oreal haakt in op de trend van augmented reality. L'Oreal heeft zijn grote team Europese vertegenwoordigers uitgerust met augmented reality technologie die zij mee kunnen nemen naar retailers. Daarmee kan de retailer via een volledige 3D-visualisatie bekijken hoe de displays, producten en andere koopwaar er in zijn winkel uit zullen zien.

3. Virtual reality

De Zweedse meubelwinkel IKEA maakt virtual reality werkelijkheid. Nu kunnen klanten hun VR headsets gebruiken om kamers te bekijken die volledig met IKEA-meubilair zijn ingericht, dat zelfs gepersonaliseerd kan worden (bijvoorbeeld door de kleur van de keukenkastjes te veranderen). Door virtual reality op deze manier in te zetten krijgen klanten een completer en realistischer beeld van hoe bepaalde IKEA producten in hun huis zouden staan - een geheel nieuw soort proefperiode.

4. Land drones

Een van de grootste Europese namen in de afhaalmaaltijdenwereld, Just Eat, die recent een nieuwe merkidentiteit heeft uitgerold, werkt samen met Starship Technologies. Het doel is om eten te laten bezorgen door langzame land-drones. De drone heeft 6 camera's en een navigatiesysteem, waarmee hij zich door de straten van het Londense centrum beweegt.

 5. Bezorging door drones

Amazon voltooide recent zijn eerste succesvolle Prime Air bezorging (met een vliegende drone) in het VK, die ontvangen werd door twee klanten in Cambridge. Hoewel het nog in een vroeg teststadium zit, wil het bedrijf zijn dronebezorgsysteem veel eerder dan verwacht gaan uitbreiden.

6. Digitale portemonnees

Digitale betalingen maken hun opmars in Europa. De mogelijkheid om via een digitale portemonnee te betalen wordt uitgebreid naar meer dan 20.000 winkels, waaronder E.Leclerc in Polen. Vorig jaar ontdekte Aimia, een loyalty- en data-analysebureau, dat consumenten in Europa geïnteresseerd zijn in digitale portemonnees. 31% van de Europese bevolking staat nu open voor het gebruik van een digitale portemonnee op hun mobiele device.

“We zien al een effect van deze innovatie op de werving van kandidaten binnen de retailsector,” zegt Minh Truong, manager Sales & Marketing bij Michael Page België. “Zo wierven we veel kandidaten voor Worldline, een bedrijf dat digitale betaaloplossingen ontwikkelt” Ik weet zeker dat we in de nabije toekomst meer van dit soort klanten zullen zien.”

“Al sinds de introductie van digital & nieuwe media praten we in Italië over digitale betalingen. Er liggen op dit vlak veel kansen voor ons, van de traditionele markt (Retailers en distributie) tot innovatieve startups (Food en Flash Sales), vertelt Filippo Maggi, Executive Director van Page Group Italië. De invloed van deze innovatie is indrukwekkend: we werken nu met klanten aan de ICT-kant (cryptografie en de ontwikkeling van cash-loze systemen) en in de digitale bedrijfsautomatisering.”

In ons Wereldwijde Retailonderzoek 2016 staan de nieuwste trends op het gebied van werving & selectie voor de retailsector, en projecties voor salarissen voor 10 verschillende landen. Neem contact met ons op om de nieuwste retailvacatures te bespreken.   

Op zoek naar medewerkers?

Wilt u met ons praten over uw wervingsbehoeften?

Neem contact op

Populaire artikelen