Interim-management wordt steeds populairder in België. Nu meer kandidaten dit carrièrepad kiezen, verandert ook het imago. De tijd dat interim-managers slechts crisismanagers waren is voorbij.

Hij is geen alledaagse interim-manager: Vital Florus (56) heeft niet alleen als deelnemer aan professionele zeilwedstrijden alle continenten ter wereld gezien, maar begon ook zijn eigen cupcakefabriek, opende een restaurant in Antwerpen en investeerde in projecten in Brazilië. Na een carrière als operationeel manager besloot hij 10 jaar geleden eigen baas te worden. Het avontuur lonkte. “De constante veranderingen spraken me het meeste aan,” vertelt hij in een interview met banensite vacature.com.  “De afgelopen 10 jaar heb ik niets tegen mijn wil gedaan. Mijn werk voelt als een hobby.”

Doorbreek de sleur

Vital Florus is maar één voorbeeld van het groeiende aantal interim-managers in België. “Deze trend is in Nederland begonnen en begint nu ook hier gevolg te vinden,” vertelt Elodie Picard, manager van de interim-afdeling van Michael Page. We zien dat er veel meer kandidaten zijn voor de posities die wij aanbieden dan voorheen. In mijn ervaring zijn er twee soorten mensen die voor een carrière in interim-management kiezen: sommige kandidaten zien het echt als een tijdelijke opdracht terwijl ze naar een vaste functie zoeken. Maar er zijn ook kandidaten die dit echt als carrière nastreven. Zij hebben meestal veel werkervaring en zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging.”

Veranderend beeld

Nu het aantal interimspecialisten toeneemt, verandert ook het beeld van het vakgebied. “De tijd dat een interim-manager slechts een crisismanager was is voorbij,” vertelt Paul Verschueren, directeur onderzoek & economische zaken bij Federgon, in een interview met het tijdschrift Knack. Volgens Federgon, de Federatie voor HR-dienstverleners in België, is er een grotere vraag naar specialisten met een bepaalde expertise die bedrijven zelf niet in huis hebben. “Iemand kan hen bijvoorbeeld helpen met het opzetten van een nieuwe productlijn of met de internationale uitbreiding van hun bedrijf,” aldus Verschueren.

Elodie Picard ziet dezelfde trend in de markt: “Het is veel makkelijker om een goede interimfunctie te vinden voor specialistische kandidaten dan voor mensen met algemene managementervaring. Veel interimprofessionals die wij plaatsen werken op hoog niveau aan operationele projecten. Zij hebben vaak hele specifieke technische vaardigheden. Het hebben van algemene ervaring als bijvoorbeeld financieel directeur is niet genoeg. Bedrijven zijn op zoek naar mensen die direct kunnen beginnen en de klus kunnen klaren zonder verdere training.”

Meer concurrentie 

De toenemende populariteit van interim-management als carrièrepad beïnvloedt ook de verwachtingen van bedrijven. “Zij kunnen uit meer kandidaten kiezen, dus kunnen bedrijven ook meer waar voor hun geld vragen,” legt Elodie Picard uit.  Dat is één van de redenen dat van interim-managers verwacht wordt dat zij meer bereiken in minder tijd, dat zij complexere taken krijgen en meer uitgedaagd worden dan voorheen, volgens een internationaal onderzoek door Michael Page.

“In België heeft dat ook te maken met de toenemende concurrentie tussen interimprofessionals,” zegt Elodie Picard. “Zij beseffen hoeveel hun klanten voor hen betalen, dus willen ze hun toegevoegde waarde tonen door zoveel mogelijk te doen in zo weinig mogelijk tijd. Omdat België een kleine markt is, is het zeer belangrijk om als interim-manager een goede reputatie te hebben. Daarom zijn interim kandidaten goed opgeleid, zeer ervaren en drietalig. Zij kunnen echt het verschil maken voor hun klanten.”

Bent u op zoek naar een functie als interim-manager? U vindt onze nieuwste vacatures hier.

Populaire artikelen