Voor veel professionals komt er tijdens hun carrière een moment waarop een headhunter hun beste kans op andere carrièreopties is. Heb je een headhunter nodig voor de volgende stap op je carrièreladder? Dan is het belangrijk dat je op hun radar verschijnt.

1. Vergroot je zichtbaarheid

Een van de meest effectieve manieren om jouw talent in het oog te laten springen, is je stem laten horen in jouw sector/vakgebied. Vergroot je zichtbaarheid door te spreken op sectorevenementen of congressen, door artikels te publiceren of door ervoor te zorgen dat je in relevante artikelen wordt geciteerd.

2. Zorg ervoor dat je succes wordt erkend

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar hoe groter je succes, hoe groter de kans dat je door een headhunter wordt benaderd. Wie (op een positieve manier) opvalt, is gemakkelijker te vinden. Helaas is het niet genoeg dat jij jezelf als succesvol beschouwt. Wat telt, is wat andere mensen over je denken: collega's, ex-collega's, concurrenten, ... Zijn er genoeg mensen die jou van harte aanbevelen en jouw naam zouden doorgeven als hun mening werd gevraagd?

3. Zorg ervoor dat anderen zich bewust zijn van je expertise

Of iemands instelling en persoonlijkheid goed aansluiten bij de bedrijfscultuur van een potentiële werkgever, is bij een aanwervingsbeslissing uiteraard een cruciale overweging. Maar de meeste headhunters zoeken vaak iemand met specifieke vaardigheden en ervaring. Als je een reputatie geniet als expert of specialist, dan is de kans groter dat een headhunter bij jou terechtkomt.

4. Onderhoud je netwerk

Veel mensen praten over netwerken, maar veel minder mensen doen het ook echt. Effectief netwerken binnen jouw sector en op jouw niveau is een trefzekere manier om jouw kansen om in het oog te springen te vergroten. Maak bewust tijd om contact te houden met getalenteerde, goed omringde collega's en zoek contact met andere mensen waarvan je weet dat ze het in jouw carrièredomein voor het zeggen hebben.

5. Je netwerk is een langetermijninvestering

De meest succesvolle netwerkers investeren consequent in hun professionele relaties en richten zich daarbij op de lange termijn. Dat soort gedrag is veel oprechter en heeft een grotere kans op slagen dan iemand die plots vanuit het niets enthousiast contact opneemt wanneer hij of zij op zoek is naar een baan.

6. Sociaalnetwerksites

LinkedIn, andere sociaalnetwerksites en zoekmotoren hebben bepaalde onderdelen van het headhunterproces veranderd. Het traditionele 'zwarte boekje' wordt nog steeds gebruikt, maar de meeste researchers gebruiken ook een waaier van online tools om hun 'longlist' samen te stellen. Het is daarom een goed idee om een overtuigend socialemediaprofiel op te stellen.

Zorg er ook voor dat artikelen van jouw hand, bijdragen op sectorevenementen en/of PR online zijn terug te vinden. Een buitensporige online aanwezigheid is niet aan te raden, maar enige online zichtbaarheid zorgt ervoor dat je bij gespecialiseerde headhunters vaker in het oog springt.

7. Headhunters en wervings- en selectiebureaus

Wervings- en selectieconsultants, de mensen die je in de beginfase van je carrière hebben geholpen, werken doorgaans met een vrij groot aantal profielen en baseren zich op een database van kandidaten, reclame en netwerken om 'vacatures in te vullen'. Contacten met dergelijke recruiters verlopen vaak gemakkelijker en soepeler, aangezien zij wellicht een groot en gevarieerd talentenbestand proberen aan te leggen en blij zijn met jouw informatie tot ze je een geschikte vacature kunnen presenteren.

8. Wij bellen jou wel

Echte headhuntingcampagnes zijn bedoeld om het best mogelijke talent te vinden voor een specifieke functie, en vervolgens de meest geschikte kandidaten te overtuigen om de functie in overweging te nemen. Of iemand al dan niet actief op zoek is naar een andere baan, is niet relevant. Het is gangbaar dat de consultant/researcher jou belt, en dat is deels de verklaring waarom het voor jou niet eenvoudig is om hen te pakken te krijgen

De meeste headhunters op topniveau zijn specialisten, dus als jouw profiel relevant is voor hun expertise, dan zullen ze vast al te graag afspreken voor een gesprek. Als jouw profiel niet direct relevant is en/of ze hebben geen vooruitzichten waarvoor je in aanmerking zou komen, dan zou je wel eens beleefd kunnen worden afgewimpeld.

9. Doe een beroep op een headhunter voor je eigen recruitmentbehoeften

Een van de eenvoudigste manieren om een goede band te ontwikkelen met een headhuntersbureau, is om het in te schakelen voor jouw recruitmentbehoeften. De beste professionele relaties zijn vaak diegene die voor beide partijen echt gunstig zijn. Valt je oog op een headhuntersbureau dat goed aansluit bij je eigen carrièrepad, schakel het dan in als je zelf vacatures hebt in te vullen. Dan hebben ze zeker tijd voor een gesprek! En als het bureau je eenmaal kent, dan nemen ze bij een toekomstige opdracht misschien opnieuw contact met je op.

Belangenconflicten en ethische grenzen worden door professionele headhunters bijzonder ernstig genomen, waardoor deze benadering mogelijk iets minder effectief is. Voor wie investeert in een langetermijnrelatie levert deze aanpak echter vaak resultaat op.

10. Ben je klant of kandidaat?

De meeste mensen zijn beide, maar niet altijd op hetzelfde moment. Het gebeurt vaak dat headhunters mensen uiteindelijk plaatsen die ze als klant hebben ontmoet, maar ook dat ze worden ingehuurd door een klant die eerst kandidaat was. Onthoud dat er twee scenario's zijn waarin een getalenteerde recruiter van pas komt: bij jouw volgende carrièrestap én wanneer je talent zoekt voor jouw organisatie.

Als je ooit een gesprek met een recruiter hebt afgewezen toen zij op zoek waren naar klanten, doet hij misschien hetzelfde wanneer jij op zoek bent naar een baan. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, en het beste advies voor alle betrokken partijen is dan ook: neem de tijd om met elkaar te communiceren.

Werk aan solide, wederzijds voordelige langetermijnrelaties met collega's en belangrijke recruiters. Vergroot je zichtbaarheid en zorg ervoor dat jouw belangrijkste vaardigheden en verwezenlijkingen gemeengoed zijn.

Populaire artikelen