Welke zachte vaardigheden – of soft skills – zou iedere kandidaat in huis moeten hebben? We vroegen het aan meer dan 110 sollicitanten in België, waarvan de helft in Vlaanderen. Dit zijn, in hun ervaring, de 5 vaardigheden waar werkgevers het meest naar vragen.

Er wordt wel eens te makkelijk gedacht over zogenaamde “zachte vaardigheden”, zoals goed in teamverband kunnen werken of emotionele intelligentie. Iedereen kan immers wel beweren dat hij of zij een echte team player is en zich makkelijk aan nieuwe omstandigheden aanpast. 

Toch zijn het juist deze vaardigheden die in de laatste sollicitatieronde vaak de doorslag geven. Op dat moment komt het niet meer aan op technische kennis en ervaring, omdat alle kandidaten daaraan voldoen. Er wordt gekeken of iemand ook binnen het team goed kan functioneren. Daarbij zijn zachte vaardigheden onontbeerlijk. 

Het loont dus om in die vaardigheden te investeren. Volgens onderzoek van PageGroup onder een grote groep sollicitanten zijn dit de vijf belangrijkste vaardigheden waar werkgevers naar op zoek zijn:

Bedrijven concurreren op met elkaar om het grootste talent binnen te halen. Met de juiste softs skills kan je één van de kandidaten zijn waar in de “war on talent” om gevochten wordt. Lees meer hier.

Wat zijn de meeste gezochte soft skills? En hoe zorg dat jij die vaardigheden onder de knie hebt? Lees hier onze tips en wordt één van de talenten waar bedrijven om vechten in de “war on talent.”

1. Communicatieve vaardigheden 

Drie van de vijf sollicitanten (60% ) ziet goed kunnen communiceren als één van de sleutelvaardigheden om te slagen in hun functie. Niet iedereen is van nature in staat om zijn of haar specifieke kennis te delen met collega´s die minder thuis zijn in dat vakgebied. 

Dat hoefde in het verleden geen probleem te zijn, omdat je meestal alleen met vakgenoten samenwerkte. Dat is veranderd. Ook van specialisten, zoals IT´ers, accountant of ingenieurs, wordt verwacht dat ze zich hun kennis kunnen delen met collega´s uit andere vakgebieden. Met deze cursussen kun je je communicatieve vaardigheden – zoals presenteren en opbouwende kritiek geven - verbeteren.

Aanbevolen trainingen 

Learnit - Communicatiecursus 

Tailorit - Communicatie training voor IT-professionals 

2. Probleemoplossend vermogen 

Een probleemoplosser die op een creatieve manier problemen binnen zijn team of het bedrijf weet aan te pakken, is zeer gewild bij werkgevers. Dat merken ook de sollicitanten, waarvan meer dan de helft (52 %) aangeeft dat innovatie en probleemoplossend vermogen belangrijk zijn. Zorg daarom dat je tijdens het sollicitatiegesprek concrete voorbeelden kunt geven van oplossingen voor specifieke problemen. Deze cursussen kunnen je helpen om je oplossend vermogen te verbeteren.

Aanbevolen traingingen

Linkedin - Problem solving techniques 

EDX - Creative problem solving and decision making 

3. Goed in een team kunnen werken 

Samenwerken leidt over het algemeen tot een beter product of dienst. Door de taken goed te verdelen is er meer ruimte en tijd om de kwaliteit in de gaten te houden en op de details te letten. Goed in een team kunnen werken, wordt dan ook door 50% van de sollicitanten genoemd als belangrijk.
Een team functioneert namelijk niet vanzelf. Er moet een omgeving gecreëerd worden waarin iedereen zich prettig voelt en zijn best doet om het beste resultaat te behalen. Welke rol speelt de manager daarin? En welke rol kunnen medewerkers zelf daarin spelen? Deze cursussen helpen je om een betere team player te worden.

Aanbevolen trainingen

Study.com - Being-an-effective-team-member-at-work

Linkedin - The power of teams

4. Aanpassingsvermogen

Door de constant veranderende technologie en bedrijven die zich voortdurend moeten aanpassen aan de markt, moeten werknemers de flexibel genoeg zijn om zichzelf voortdurend nieuwe vaardigheden aan te leren. Er zijn zelf specialisten die beweren dat we in de nabije toekomst niet één maar 4 tot 6 verschillende loopbanen zullen hebben, waarvoor we ons elke keer opnieuw moeten bijscholen. Dat vergt een hoop flexibiliteit van mensen. Meer dan 32% van de werkzoekenden merkt dat een flexibele instelling door werkgevers op prijs wordt gesteld. Deze cursussen kunnen je helpen om je aanpassingsvermogen te verbeteren.

Aanbevolen trainingen

Linkedin - Developing adaptability as a manager 

Talentlms - Being adaptable 

5. Emotionele intelligentie 

Emotionele intelligentie is het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te begrijpen De vaardigheden die betrokken zijn bij emotionele intelligentie zijn zelfbewustzijn, zelfregulatie, motivatie, empathie en sociale vaardigheden. 

Naarmate teams steeds internationaler gaan opereren, wordt er ook meer gevergd van het inlevingsvermogen van werknemers. Verschillende culturen hebben andere manieren om met elkaar om te gaan.  Emotionele intelligentie helpt om binnen zo´n omgeving goed samen te kunnen werken. Daarom noemt meer dan 28% van sollicitanten het als een belangrijke eigenschap. Dit zijn cursussen om jezelf daarin te trainen.

Aanbevolen trainingen

Siyli - Search inside yourself

Future learn - Emotional intelligence at work 

Maak de volgende stap in je loopbaan en zoek hier naar vacatures 


 

Populaire artikelen