Sociale media blijken een heel belangrijke rol te spelen wanneer u naar werk zoekt. Heel wat bedrijven maken bij het aanwerven van mensen gebruik van sociale media, en dan vooral van LinkedIn. En als u het nog niet wist: personeelsmanagers kijken wel degelijk naar het sociale profiel van een kandidaat vooraleer ze contact opnemen. Er blijft een rol weggelegd voor cv's (niet elke sector is online goed vertegenwoordigd), maar de online-aanwezigheid van kandidaten gaat verder dan een zogenaamd 'All Star'-profiel op LinkedIn.

1.Kies zorgvuldig de sociale media die voor u van belang zijn

Er bestaat een hele waaier aan socialenetwerksites en onlineforums waarop u actief kan zijn en in dialoog kan treden. Instagram zal waarschijnlijk niet veel verschil maken wanneer u een logistiek manager bent die een nieuwe functie zoekt, maar het kan u wel in de kijker plaatsen als u in de creatieve sector werkt. Ga na welke sites recruiters, personeelsmanagers en andere mensen in uw sector gebruiken en maak van deze sites uw prioriteit.

2.Zorg voor een volledig profiel

Beschrijf uzelf op LinkedIn op een manier die relevant is voor hetgeen u in een volgende functie zoekt. Hoe vollediger uw profiel, hoe groter de kans dat recruiters u kunnen vinden. U moet uw profiel behandelen als uw online-cv. Geef ook een volledig maar beknopt overzicht van uw carrière en vermeld eventuele relevante prijzen en opleidingen. Zorg ervoor dat uw profielfoto in een professioneel kader past - denk aan een mooie close-up, geen vakantiefoto waarop u van een cocktail nipt. En bovenal: zorg ervoor dat de feiten die u geeft ook effectief kloppen. Informatie die deel uitmaakt van het publieke domein kan immers gemakkelijk worden nagetrokken.

3.Maak uzelf zichtbaar

De eerste indruk is online even belangrijk als op papier. Zorg er dus voor dat u meteen de aandacht van de lezer te pakken krijgt. Geef goed vorm aan uw profiel door te werken met alinea's, subkopjes en opsomtekens. Gebruik de juiste terminologie en sleutelwoorden zodat recruiters en potentiële werkgevers u kunnen vinden wanneer ze deze als zoektermen ingeven. Maak gebruik van activiteitsupdates om eerste-, tweede- en derdegraadsconnecties op de hoogte te houden van uw professionele successen, relevante events of positieve feedback van klanten.

4.Spreid uw kennis tentoon

Gebruik materialen waarmee u blijk geeft van uw vaardigheden en verwezenlijkingen binnen uw vakgebied zoals artikelen, blogs, video's of links naar uw website. En als uw Twitter-account een meerwaarde kan bieden, geef dan ook de link. Denk eraan dat potentiële werkgevers willen zien dat u mee bent met de trends in de sector, en niet wat u als ontbijt heeft gegeten. Als u kan deelnemen aan forumdiscussies, doe dat dan, maar houd er rekening mee dat hetgeen u schrijft zichtbaar blijft. Denk dus goed na over het standpunt dat u kenbaar maakt.

5.Netwerken, netwerken en nog eens netwerken

LinkedIn werd oorspronkelijk gemaakt om professionals te laten netwerken, dus doe dat dan ook! Doe mee aan chats, discussieer met anderen en begin zelf gesprekken. Recruiters of werkgevers die lid zijn van deze groepen zullen het merken wanneer u in staat bent om anderen te informeren, engageren of inspireren. Netwerk het hele jaar door, en uw connecties zullen hoogstwaarschijnlijk contact met u opnemen als ze weet krijgen van een gepaste vacature. Volg de industrie of het bedrijf waarin u geïnteresseerd bent op de voet en zorg ervoor dat u wordt opgemerkt, of zoek op LinkedIn naar mensen die u kunnen voorstellen. Netwerken is een wisselwerking met voordelen voor beide partijen. Vraag u dus ook af wat u aan uw connecties te bieden heeft. Vaak zullen recruiters uw netwerk willen overnemen: een sterk netwerk in uw sector opbouwen is dan zeker een meerwaarde.

6.Publieke getuigenissen

Getuigenissen waarin uw verwezenlijkingen worden geprezen zijn belangrijk om een beeld te vormen van u als aantrekkelijke kandidaat, maar sommige getuigenissen tellen meer dan andere. Lovende commentaar van een tevreden klant heeft doorgaans meer waarde dan een aanbeveling van een collega die met u tijdens een project heeft samengewerkt. Houd het bij enkele getuigenissen. Wanneer er te veel op uw profiel staan, lijkt het alsof u om gunstige feedback bent gaan vragen en dat deze dus niet uit eigen beweging aan u kenbaar werd gemaakt nadat u goed werk had verricht.

Populaire artikelen