Als interimmanager heeft u er enorm voordeel van als u een bekende naam bent in uw vakgebied; een zogenaamde thought leader. U hoeft niet meer op zoek naar klanten, want zij komen vanzelf naar u toe. Hier zijn vier simpele stappen om thought leader te worden.

Tenzij u toevallig specialist bent in de 19e eeuwse geschiedenis van de Verenigde Staten, heeft u waarschijnlijk nog nooit gehoord van Henry Ward Beecher. Hij was congreslid en die fel tegen de slavernij vocht. Jammer genoeg voor hem, is dat niet de reden dat zijn naam nog steeds vaak wordt genoemd. Dat omdat hij de eerste persoon was die ooit als 'thought leader' werd bestempeld.

Tegenwoordig wil iedereen in de zakenwereld bekendstaan als een 'thought leader'; iemand die gezien wordt als expert met betrekking tot een specifiek onderwerp, die uitgenodigd wordt om op congressen te spreken, en aan wiens advies veel waarde wordt gehecht. En dat is precies waarom elke interim-professional zou moeten proberen om een thought leader te worden. Dat is niet makkelijk, maar als het lukt, wordt uw moeite ruimschoots beloond door alle nieuwe opdrachten die u zult binnenhalen. Dit zijn een baisisstappen op weg naar thought leadership:

1. Bepaal uw kernboodschap

Wat maakte Steve Jobs anders dan alle andere CEO's - voor én na zijn dood? Waarom wordt hij nog steeds in artikelen, op social media en in blogs geciteerd? Dat komt door één heel simpel idee dat hem onderscheidde van zijn concurrenten. Waar al zijn rivalen over technologie praatten, had Jobs het over mensen. Hij zag in dat de manier waarop mensen technologie gebruiken veel belangrijker is dan het aantal gigabyte of de snelheid van de processor.

Dus bedenk voordat u iets schrijft of een speech houdt eerst eens wat uw kernboodschap nu eigenlijk is. Stel dat u werkzaam bent in verandermanagement, wat onderscheidt uw ideeën dan van die van uw concurrent? Hoe sterker uw kernboodschap, des te beter de kans dat u wordt opgemerkt.

2. Neem contact op met iedereen die u kan helpen

Wat doen politici als zij herkozen willen worden? Vroeger gingen ze dan het land in om persoonlijk stemmen te werven. Maar nu bereiken zij hun kiezers niet alleen via massale bijeenkomsten, maar ook door in contact te treden via social media tijdens virtuele vraag- en antwoordsessies. Zo kunnen ze snel kiezers voor zich winnen, ook als deze zich op uiteenlopende locaties bevinden.

Neem dus een uurtje de tijd om een lijst te maken van alle mensen die u kent die op welke manier dan ook een band hebben met uw beroepsleven. Als u dit heeft gedaan, kunt u de lijst opdelen in relevante categorieën: prominente namen binnen uw vakgebied, collega's met online aanwezigheid, mensen met veel connecties, enzovoort. Dit zijn de eerste mensen die u op social media gaat benaderen - zij zullen u helpen om uw boodschap de wereld in te sturen door deze te versterken.

3. Grijp alle kansen aan om een toespraak te geven of een artikel te schrijven

Nu begint het echte werk: ga blogs schrijven en publiceer en promoot deze vervolgens op LinkedIn. Door blogs te publiceren, kunt u uw ideeën verduidelijken, delen met anderen en volgers verzamelen - maar dat is niet alles. Zoek zodra u uw verhaal genoeg beheerst zoveel mogelijk openbare podia om het te delen. Dat kan een netwerkbijeenkomst zijn, een praatje bij de lokale bibliotheek, een event met oud-cliënten of een vergadering bij de lokale Kamer van Koophandel.

4. Entertain uw publiek

Iedereen weet nog precies welke leraar hem of haar wist te inspireren. Was dat omdat deze leraar bijzonder veel van een bepaald onderwerp afwist? Vaak wisten andere leraren juist meer. Maar die andere leraren waren saai, zo saai dat we nu niet eens meer weten wie ze zijn. Zorg dus dat u geen voorspelbare, saaie leraar wordt: het doel moet zijn om uw publiek te boeien en te vermaken met grapjes en interessante anekdotes. Dan zullen ze ongetwijfeld onthouden wie u bent.

Bent u op zoek naar uw volgende interim-opdracht? Bekijk hier de nieuwste opdrachten. 

Ben je op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website.

Solliciteer nu

Salarisonderzoek

Belangrijke inzichten over salarissen per sector en markttrends.

Ontdek meer

Populaire artikelen