Als thuisbasis van bedrijven als Amazon, iTunes en eBay timmert Luxemburg aan de weg om een belangrijke Europese speler op het gebied van e-commerce te worden. De groeiende sector biedt veel nieuwe kansen voor online-marketingprofessionals, voor wie het Groothertogdom een aantrekkelijke plek is om een carrière te starten.

Internetgigant Amazon kondigde recent een ambitieuze groeistrategie aan, waarbij in Luxemburg 470 extra banen worden gecreëerd bovenop de 12.000 mensen die al in dienst van het bedrijf zijn. En dit is slechts het laatste nieuws uit de snelgroeiende e-commerce-sector in het land. Veel internationale namen, waaronder Microsoft, Skype, Vodafone, iTunes, eBay en PayPal hebben al kantoren geopend in het Groothertogdom. Een van de redenen hiervoor is de zeer ontwikkelde internet-infrastructuur. Het land heeft een van de snelste glasvezelverbindingen van Europa en telt negentien datacentrales, waarvan zes op het hoogste niveau: “Tier VI.” Voor de broodnodige context: wereldwijd zijn er slechts 33 van zulke centra.

Doordat er in Luxemburg een relatief kleine autochtone bevolking woont, is er veel vraag naar buitenlands talent. “Binnen Marketing & Sales wordt ongeveer 30% van de senior functies in andere Europese landen geworven,” zegt Maxime Durand, directeur van Michael Page Luxemburg. “Door de goede salarissen is Luxemburg een zeer aantrekkelijke plek geworden om te werken.”

Belevenismarketing wordt belangrijker

De afgelopen tien jaar werd belevenismarketing gezien als een van de hoekstenen van succesvolle marketingcampagnes voor een aantal opvallende bestemmingen. Volgens een recent onderzoek zijn de budgetten voor belevenismarketing in het Verenigd Koninkrijk hoger dan algemene marketingbestedingen. Vorig jaar stegen marketingbudgetten in het VK naar verluidt bijna 10%. Door de felle concurrentie om potentiële klanten op sociale media is het steeds moeilijker geworden voor merken om nieuwe consumenten te bereiken. “Traditionele marketing kan de verdedigingsmechanismes van de gemiddelde mens steeds minder effectief doorbreken,” zegt Kerry Smith, oprichter van het Event Marketing Institute, in zakentijdschrift Forbes. “Persoonlijke interactie is de beste manier geworden om chemie te creëren, het brengt mensen en logistiek in een periode van één, twee of drie dagen samen.

Dankzij de toenemende populariteit van belevenismarketing is Spanje nu een van de belangrijkste marketingbestemmingen ter wereld geworden, voor zowel bedrijven als marketingspecialisten. Volgens een enquête van Michael Page onder meer dan 18.000 professionals wereldwijd vindt meer dan 40% van de marketingprofessionals die bereid zijn te verhuizen voor hun werk Spanje een ideale bestemming om hun carrièrekansen een boost te geven.

Barcelona scoort hoog op alle internationale lijsten van voorkeursbestemmingen voor evenementen: volgens de International Congress and Convention Association (ICCA) staat de Catalaanse hoofdstad op de tweede plaats, na Parijs en voor Madrid.

Marketingdiensten uitbesteden

Een andere ontwikkeling waardoor Spanje een populaire bestemming is, is het uitbesteden van activiteiten gerelateerd aan bedrijfsprocessen. Veel bedrijven kunnen het inhuren van vaste marketingmedewerkers maar moeilijk verantwoorden, en het uitbesteden of “centraliseren” van diensten biedt een efficiënt alternatief.

Wereldwijd plukken veel landen de vruchten van deze nieuwe trend. Van de andere Europese landen is Ierland - wat op de 13e plaats staat in de lijst van aantrekkelijke bestemmingen voor marketeers - een van de belangrijkste locaties geworden voor klantenservicecentra. Enorme internationale merken als Google, Facebook, LinkedIn en Microsoft hebben allen een hoofdkantoor in Dublin.

Oost-Europese landen zoals Polen, Roemenië en Bulgarije, en landen in Azië waaronder India en de Filipijnen, zijn van oudsher aantrekkelijke locaties voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Maar het Iberische schiereiland, met zijn lange traditie van toerisme en de steeds levendiger nationale economie na de financiële crisis van 2007-8, trekt buitenlandse kandidaten van hoge kwaliteit.

Wereldwijd de beste hotspots voor marketingprofessionals

Voor Trend Watch ondervroeg PageGroup wereldwijd 18.352 werkzoekenden die zich tijdens het derde kwartaal van 2017 op onze Michael Page en Page Personnel websites hadden aangemeld. Van de 1.496 marketingprofessionals die aan het onderzoek meededen, was 64% bereid om te verhuizen voor de kans op een baan, een beter salaris of een andere levensstijl.

Lees meer over de andere sector trends:

Ga terug naar Trend Watch

Populaire artikelen